“Боротьба жінок за власні права – це «знак часу»” – папа Іван Павло ІІ

10halia1 грудня на Філософсько-богословському факультеті відбулася відкрита лекція Лекторію СУА на тему: “«Жіноче питання» як знак часу: Про гідність і покликання жінки у світлі вчення Івана Павла ІІ”. Цього разу гостею Лекторію була д-р морального богослов’я Галина Кришталь.

Доповідачка розпочала свою лекцію із розповіддю про особисту зустріч із тоді ще папою, а сьогодні святим Іваном Павлом ІІ. Власне постава папи і його гідне ставлення до кожної окремої людини надихнула доповідачку на дослідження творів Івана Павла ІІ, зокрема його повчання про гідність і покликання жінки у сучасному світі. Як наголосила д-р Кришталь, “жіноче питання” – це коло проблем, які пов’язані з позицією жінки у сім’ї та суспільстві, з захистом її гідності та прав, з пошуками шляхів звільнення жінки від пригноблення та дискримінації у здобутті освіти, роботи, у зайнятті провідних становищ в суспільно-політичній площині. Власне Йоан Павло ІІ  був свідомий тих чинників, які у світі по всіх географічних широтах ускладнювали життєвий шлях жінки, принижували її гідність та недооцінювали її. Це, на його думку, не дозволяло жінці бути вповні собою і позбавляло ціле людство справжніх духовних багатств. Дискримінація жінки в багатьох площинах була болючою проблемою впродовж століть, яка врешті визріла, щоб вибухнути. Факт, що жінки підняли голос і почали говорити про рівноправність з чоловіками, почали відвойовувати своє місце і роль в суспільстві, Папа інтерпретував як «знак часу».

halia2“Добрих три десятиліття минуло з того часу, як Йоан Павло ІІ говорив про всі згадані види дискримінації жінок.  Багато відбулося змін на краще з цього часу, проте до сьогодні такі явища, як порнографія, проституція і торгівля жінками не зникли. Отож, «жіноче питання» й далі актуальне і то в глобальному контексті,” – підкреслила Галина Кришталь.

Слід зазначити, що Йоан Павло ІІ був новаторським в багатьох питаннях, хоч би власне в схваленні участі жінки в церковному житті. Однак, в справі допуску жінок до священства він притримувався вчення Святого Письма і Традиції. Він бачив позитивний вклад жінок і в церковне життя, але не в ранзі сакраментального священства.  І в цій сфері шлях жінки є іншим від чоловіка, що не означає гірший, чи менше вартісний. Бог дав різну місію чоловікові і жінці. Щобільше, Іван Павло ІІ вважав, що жінка через свою особливу чутливість на людину, може бачити потреби інших і приходити на допомогу. Тому місії та харитативна діяльність є площиною, де жінки можуть себе реалізувати через служіння Богу і людям.