Навчальна програма Центру СУА з жіночих студій в УКУу весняному семестрі 2020/2021 н.р. хоча й реалізовувалася у форматі онлайн, однак все-таки була насиченою актуальними знаннями, по-справжньому пізнавальною і багатою на новий досвід й знайомство з чудовими дослідниками та дослідницями.
Студенти та аспіранти історичної програми гуманітарного факультету УКУ мали нагоду відвідувати спецкурс доктора історичних наук, викладача кафедри історії Національного університету «Києво-Могилянська академія»Володимира Маслійчука«Жінка та історія: українська література». Слухачі курсу впевнилися, що формування уявлень про минуле часто постає завдяки класичній літературі, історичній белетристиці. Саме прочитання і критика цих художніх творів істориком є досить знаковою для розуміння історіографічних стереотипів та панівних інтелектуальних течій.
Володимир Маслійчук акцентує: «Жіноча історія чи її інтерпретація у літературі є одним із основних способів пізнання і розуміння минулого. Історія України особливо у радянський час незрідка і розумілася шляхом прочитання художнього твору за браком належної наукової та науково-популярної лектури. Аналіз цих творів гуманітарієм несе як пізнавальну і освітню, так і наукову мету як шляхом художнього образу інтерпретувати роль жінки в минулому, сучасному для літератури та сьогоденні для істориків».
Скриншот із заняття В. Маслійчука
На курсі обговорювалися твори української літератури, де основну канву оповіді складає жіноча історія, а основні героїні – жінки. До списку літературних творів, які були запропоновані для аналізу викладачем Володимиром Маслійчуком, увійшли: «Конотопська відьма», «Панна сотниківна» Григорія Квітки-Основ’яненка, «Бояриня» Лесі Українки, «Роксоляна» Осипа Назарука, «Емансипантка» Валерії Врублевської та ряд інших творів, у яких простежуються питання, що пов’язані з різноманітними тлумаченнями української історії: міста-поліси та роль у них жінки (скіфські та сарматські перекази), жінка в Давній Русі, правові відносини за Литовським статутом, козацькі «героїні», своє-чуже, початки жіночої емансипації.
Скриншот із курсу М. Титаренко. Зустріч із Олесею Яремчук
На курсі студент(к)и набували практичних навичок роботи із репортажем, навчаючись у найкращих фахівчинь цієї справи. На онлайн-зустрічі із слухач(к)ами курсу приєднувалися журналістки Олеся Яремчук, авторка циклу репортажів «Наші інші. Історії українського різноманіття» (Видавництво «Човен», 2018), Віра Курико-Агієнко, авторка книги репортажів “Вулиця причетних. Чернігівська справа Лук’яненка” (Видавництво «Темпора», 2020), Ярослава Тимощук, авторка в онлайн-журналі «The Ukrainians», Світлана Ославська, репортерка, авторка книжки «Півмісяць, хрест і павич. Подорожі до Месопотамії» (Видавництво «Човен», 2019).
Скриншот із курсу М. Титаренко. Зустріч із Світланою Ославською
Викладачка курсу Марія Титаренко описує його особливості так: «В межах курсу ми вивчали і апробовували жанр New Journalism, розглядали конкретні жанрово-стилістичні приклади автобіографічного, подорожнього, історичного, екологічного, гастрономічного, урбаністичного і портретного нон-фікшну, а також приклади реконструйованого репортажу, репортажу-інтерв’ю, репортажу-замальовки тощо. На онлайн-заняттях ми пробували писати самі, вправлялись у стилістиці, доборі лексики, використовуючи різні семантичні й стилістичні прийоми тощо. А ось імена репортажисток, яких ми читали й аналізували: B. Goldsmith, J. Didion, L. Ross, M. Cooke, R.Mahoney, M. Gellhorn, R. West, К. Курчаб-Редліх, Г. Кралль, І. Мейза, А. Примака-Онішк, С. Алєксієвич, М. Ахмедова, Н. Гуменюк, О. Суслова, Х. Бердинських, О. Карі, С. Ославська, В.Курико, М. Мицьо, О. Яремчук, М. Паплаускайте, І. Гищук, О. Бартиш-Коломак та ін.».
І поки триває заліково-екзаменаційна сесія, ми зичимо студент(к)ам успішно завершити курси, встигнути написати добрі есеї та не забути про жодні реченці. А неймовірним професіоналам – Володимирові Маслійчуку й Марії Титаренко – дякуємо за чудові курси!