«Політика дружності до сім’ї є вимогою часу та соціальної відповідальності університету», – експерт Ніна Світайло

16-17 березня в УКУ спеціалісти зі Сумського державного університету провелисемінар «Рівні можливості для здобуття професії матерями-студентками у вищих навчальних закладах», який є частиною проекту «Університет, дружній до сім’ї», фінансованого Європейським союзом. Семінар відбувся на запрошення координатора Лекторію СУА із жіночих студій при УКУ Галини Теслюк, викладача кафедри богослов’я.

UCU_5600 (1)
Праця в групі на визначення того, що вже зроблено, а що – ні, задля впровадження політики, дружньої до сім’ї, у львівських вишах.

Проект передбачає діяльність із забезпечення у вищих навчальних закладах України підтримуючих умов, які дозволяють збалансовано поєднувати професійні (пов’язані з навчанням) та сімейні обов’язки. Тренери Ніна Світайло, Юлія Савельєва, Андріана Костенко та Людмила Колісник поділилися досвідом того, як модель «університету, дружнього до сім’ї» втілюється у Сумському державному університеті. Проект передбачає також виїзні семінари-тренінги для представників вищих навчальних закладів, і УКУ не став винятком.

Менеджер проекту Ніна Світайло сказала: «Те, що університет має робити кроки до того, аби політика дружності до сім’ї втілювалася в життя, є вимогою часу та політики соціальної відповідальності вузів, адже університет – це заклад, який формує цінності та створює еліту. Університет має тягнути за собою суспільство та демонструвати йому певні зразки поведінки, зокрема моделі суспільної відповідальності».

UCU_5613
Представлення результатів дискусій в одній із груп. Працівники ФБФ були активними їх учасниками.

Тема актуальна з огляду на те, що сім’я, за словами координатора проекту Юлії Савельєвої, відіграє роль амортизатора, на якому відбиваються усі негативні тенденції і «недопрацювання» з боку держави і суспільства. Одним із особливо незахищених категорій населення стають у такому випадку самотні матері та матері-студентки. Але проблема значно багатогранніша: за одними із останніх досліджень, в Україні 49 % сім’янинів та сім’янинок не мають часу на спілкування зі найріднішими, не кажучи вже про величезну кількість неповних сімей.

Експерт з питань рівних можливостей для чоловіків і жінок Андріана Костенко згадала про те, що нерідко саме матері-студентки втрачають конкурентні переваги на ринку професій (а це, крім усього іншого, є неефективним використанням державних ресурсів, вкладених у навчання студенток, які часто демонструють успішніше навчання). Крім того, в суспільстві утвердився стереотип, що відпустки по догляду за дітьми мають брати жінки, а це робить проблему ще більше асиметричною. Практичний психолог Людмила Колісник говорила про психологічні аспекти питання: властиве усім людям прагнення до самореалізації і водночас почуття провини перед дитиною, яке часто мають жінки, що наважилися поєднати сімейну та професійну сфери життя.

UCU_5602
Тетяна Онучко, одна із організаторів цього семінару-тренінгу у Львові.

Перший день семінару був розрахований на тих, від кого більшою мірою залежить політика університету: проректорів з виховної роботи та соціальних питань, помічників ректора, деканів тощо, тих людей, які відповідальні за кадри. Учасники тренінгуобговорили питання актуальності і значущості політики доброзичливості до сім’ї, а вже тоді перейшли до практичних моментів: як цю політику реалізувати, якими є ефективні методи для цього, і що є складовими ініціативи «Університет, дружній до сім’ї». Наприклад, ішлося про поширення культури рівних сімейних обов’язків, гнучкі форми навчання та роботи, дитячий простір на території університету, перебування дитини в університеті під наглядом, навчальні семінари для батьків, консультації фахівців у вузах, розвиваюче середовище для дитини, масові сімейні заходи тощо.

Другий день семінару був зорієнтований на самих студентів та студенток, які своє навчання поєднують із материнськими та батьківськими обов’язками, а також на представників студентського самоврядування, адже вони виступають містком між студентами та адміністрацією. Головна увага була спрямована на можливості поєднання ними особистісної та професійної самореалізації, що є запорукою життєвого успіху.

Як виявилося, на рівні певного загальнозрозумілого «етосу» в УКУ вже тепер є багато факторів, які свідчать про те, що наш університет намагається бути дружнім до сімї. Як зазначили представники УКУ на цьому семінарі, зокрема Надія Роднєнкова, керівник відділу підготовки абітурієнтів, та Юрко Кордуба, заступник першого проректора з адміністративної роботи, «сімейні і родинні цінності де факто є дуже важливими у нашому університеті, що пов’язано з його християнською ідентичністю». Тим не менше, в результаті інтерактивних ігор та дискусій у менших групах виявилося, що все ж нам є куди стреміти.

Зокрема, одним із висновків семінару було те, що, окрім цього певного «етосу» та фрагментарних ініціатив, задля ефективності і системності варто усе ж таки внести позицію, дружню до сім’ї, у так звану «дорожню карту» університету, щоб це стало політикою закладу, а не розпорошеними ініціативами окремих людей. Тільки у такому випадку практично всі відділи та центри будуть в рамках своїх обов’язків працювати на те, щоб як працівники, так і студенти могли досягати примирення між сімейним та професійним, студентським життям. Як показали обговорення, від цього виграють усі – і окремі індивідууми, і працедавці, і суспільство, і державні установи. Крім того, нормативно-правове закріплення політики «дружності до сімї» не є фінансово затратним, оскільки в такому випадку всі головні відділи, від ректора до спортклубів та медпунктів, працюватимуть заради цієї місії, і залишиться тільки створити одну невелику структуру координаторів такої діяльності на всіх рівнях.

Учасники семінару обговорили також проблему того, як рівні права не завжди означають рівні можливості, як досягти балансу між патерналізмом з боку держави та ініціативою з боку окремих громадян. Всі зійшлися а тому, що позитивне сприйняття молоддю сімейного статусу можливе тоді, коли дружні до сім’ї підходи будуть втілюватися.